Ο Ναός του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου
Ο Ναός του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην ανηφορική συνοικία «Κακουνά» της Μακρινίτσας, σύμφωνα με δυσδιάκριτη λιθανάγλυφη επιγραφή εντοιχισμένη στην ανατολική του όψη, ανοικοδομήθηκετο 180(4;). Μετά τις καταστροφές που υπέστη από τους σεισμούς του 1955, ανακαινίστηκε στη δεκαετία του 1960 αλλά και πρόσφατα.
Ο μονόχωρος ξυλόστεγος δρομικός Ναός εντυπωσιάζει με τις διαστάσεις (16,50 Χ 11,5μ.), τις αρμονικές αναλογίες, την ποιοτική κατασκευή, την ευρύτητα του εσωτερικού του χώρου. Σε μεταγενέστερη φάση ο Ναός διευρύνθηκε με την προσθήκη υπερώου (γυναικωνίτη) κατά μήκος της δυτικής και τμήματοςτης νότιας πλευράς του. Η επέκταση του υπερώου εδράζεται σελιθόκτιστη τοξωτή ανοικτή στοά (χαγιάτι) στη δυτική και μερικώς στη νότια πλευρά,στοιχείο που συνιστά τυπολογική καινοτομία στην πηλιορείτικη ναοδομία της εποχής. Αντίθετα, η ενιαία δίρριχτη στέγητου Ναού, το λοιπό ξύλινο χαγιάτι της νότιας πλευράς, η απλή αργολιθοδομή της τοιχοποιίας,με εξαίρεση την επιμελημένη κατασκευή της αψίδας του Ιερού, απηχούν επιδράσεις από τη λαϊκή αρχιτεκτονική.
Τον στοιχειώδη λιθανάγλυφο διάκοσμο του μνημείου αντισταθμίζουν οι διασωθείσες τοιχογραφίες και οι εικόνες που κοσμούν το νεοκλασικού ύφους τέμπλο του Ναού. Η αποσπασματική εξωτερική τοιχογραφία του αποκαλυπτικού Οράματος του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγουφέρει χρονολογία 1813, ενώ στο εσωτερικό η ολόσωμη μορφή του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου αποτελεί ενυπόγραφο έργο του μοναχού Σωφρονίου το έτος 1876. Τις δεσποτικές εικόνες του τέμπλου (1832-1833) φιλοτεχνεί ο μοναχός Αθανάσιος από τη συνοδεία των αγιορειτών ζωγράφων με καταγωγή από τη Γαλάτιστα Χαλκιδικής. Αμέσως μετά ιστορούνται οι εικόνες του Δωδεκαόρτου στο επιστύλιο (1834-1836), ανυπόγραφες στο σύνολό τους, ενώ για την εκφραστική τους ποιότητα διακρίνονται τα έργα του ζωγράφου Πανταζή που εντοπίστηκαν στο Ναό και χρονολογούνται στα μέσα του 19ου αιώνα (1847-1855). Τοιχογραφίες και εικόνες διακρίνει ποικιλία τεχνοτροπικών τάσεων, εκφράζοντας τις αισθητικές προτιμήσεις της εκκλησιαστικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.